Pri cestovaní sa každý z nás niekedy ocitne po prvýkrát v 1. triede, alebo v bussiness class triede počas prepravy do cieľa. Scestovaní ľudia to poznajú a skúsenosť už majú, no ak je to vo vašom prípade premiéra, môžu nastať situácie, kedy sa budete cítiť nesvoj. Napríklad ak personál očakáva, že sa orientujete. Na šťastie, stewardi a letušky sú predovšetkým ľudia, ktorí by mali byť pripravení na to, aby vám pomohli sa zorientovať a proces, či funkcie, chody, výber a očakávania vysvetliť.
Cestovanie v prvej triede je zážitok, ktorý ponúka luxus, pohodlie a exkluzívne služby. Pre mnohých to skrátka môže byť prvý kontakt s takýmto prostredím, kde sa očakáva určité správanie a etiketa. Ak sa na takúto cestu chystáte, nezaškodí aspoň stručný prehľad pravidiel a odporúčaní, ktoré vám pomôžu užiť si tento zážitok s gráciou. Zmienky o niektorých nárokoch sa samozrejme môžu líšiť podľa krajiny a ponuky prepravcu.
Prvá trieda v lietadle
Pred nástupom na palubu
Check-in a vstup do salónika:
Pri cestovaní v prvej triede máte nárok na rýchlejší check-in a prístup do exkluzívnych salónikov na letisku. Pri vstupe buďte zdvorilí a pripravte si palubný lístok.
Boarding:
Prvá trieda má zvyčajne prednostné nastupovanie. Nespôsobujte tlačenicu a riaďte sa pokynmi personálu.
Priestor:
Prvá trieda neraz disponuje celkom iným priestorom, prípadne sedadlami a teda aj priestorom, ktorý je vyčlenený pre vás nad hlavou v batožinovom priestore. Lietadlá, ktoré majú 1. triedu oddelenú od II. aj konštručne, sa s cestujúcimi z bežnej triedy nemusia stretávať a nebýva zvykom, aby takýto cestujúci si odkladali svoje veci do priestorov nad hlavami cestujúcich 1. triedy.
Počas letu
Sedadlá a priestor:
Sedadlá v prvej triede sú priestranné, často sa dajú sklopiť do vodorovnej polohy. Ak plánujete zmeniť polohu sedadla, uistite sa, že to neruší ostatných cestujúcich.
Jedlo a nápoje:
Očakávajte luxusné menu s viacerými chodmi. Personál vám rád pomôže s výberom. Nepreháňajte to s konzumáciou alkoholu – elegantné správanie je vždy na mieste. Môže ísť o výber z menu, prípadne výber z dvoch jedál. Je tu tiež častejší nárok na nápoje a širší výber. Pred jedlom môže byť v lietadlách podávaný horúci uterák navlhčený a zmotaný do rolky. Ten slúži na umytie rúk a pre neznalých je často prvým šokom.
Osobná starostlivosť:
Dostanete luxusné toaletné potreby alebo pyžamo (niektoré luxusné diaľkové lety). Tieto predmety sú zvyčajne zahrnuté v cene a môžete si ich vziať so sebou (častá otázka a súčasť zážitku tohto letu).
Komunikácia s personálom
Buďte zdvorilí a trpezliví, aj keď máte vysoké očakávania. Prvá trieda je o kvalite služieb, nie o nároku na nadštandardné požiadavky.
2. Prvá trieda vo vlaku
Nástup do vlaku
Pri nástupe:
Vo vlakoch prvej triedy, ako napríklad vo vlakoch svetovo známych dráh TGV, ICE či Shinkansen, majú cestujúci vyhradené miesta. Na Slovensku je 1. trieda taktiež viazaná na konkrétne miesto a miestenku. Nastupujte s ohľaduplnosťou, organizovane a rýchlo si nájdite svoje miesto.
Batožina:
Zvyčajne je na to vyhradený priestor blízko vášho sedadla. Nenechávajte batožinu v uličke.
Počas jazdy
Ticho a súkromie:
Prvá trieda ponúka pokojné prostredie, vhodné na prácu alebo relax. Ak telefonujete, robte to potichu, alebo choďte do špeciálne označených zón. Prvá trieda v niektorých našich vlakoch má možnosť využívať aj kupé.
Isté očakávania:
Pri prvej triede na Slovensku sú možné určité očakávania. Menej si túto triedu kupujú neprispôsobiví občania, alebo problémoví cestujúci, ľudia pod vplyvom omamných látok, študenti a ľudia neschopní ohľaduplnosti voči ostatným cestujúcim. Aj tým je možné očakávať vyššiu pravdepodobnosť pokoja. Očakávaním môže byť aj to, že steward určený 1. triede bude nie povinný, ale dostupný pre riešenie problémov a potrieb.
Občerstvenie:
V niektorých vlakoch ponúkajú nápoje a občerstvenie priamo na sedadlo. Súčasťou našej 1. triedy môže byť malá fľaša vody a jedna káva. Ak je podávané občerstvenie formálne, poďakujte personálu a neváhajte si vypýtať informácie o ponuke.
3. Prvá trieda na výletnej lodi
Pred plavbou
Registrácia:
Luxusné lode ponúkajú prednostné vybavenie pri check-ine. Na palube vás personál často odprevadí priamo do kajuty. Súčasťou 1. triedy môže byť informovanie o prístupoch, vstupoch, službách a ich rozsahu. 1. trieda neraz obsahuje viac, preto je službou s príplatkom. Môže ísť napríklad aj o prednostné rezervácie niektorých animácií, procedúr a podobne.
Počas plavby
Kajuty a súkromné priestory:
Kajuty prvej triedy sú priestranné a môžu zahŕňať súkromné terasy alebo vírivky. Hostia by mali rešpektovať súkromie ostatných.
Exkluzívne priestory:
K prvej triede patrí prístup do špeciálnych salónikov, reštaurácií alebo bazénov. Vstup do týchto priestorov je vyhradený len pre cestujúcich v danej triede. Dbajte na vhodné oblečenie, napríklad elegantný plážový odev. Cestujúci, ktorý na večeru alebo obed prichádza v neformálnom oblečení jasne vysiela signál, že nerešpektuje úroveň, pravidlá, očakávania a ani slušnosť, či úctu voči ostatným.
Formálne večery:
Na luxusných výletných lodiach sa často organizujú formálne večere. Pripravte si spoločenský odev (napr. smoking alebo elegantné šaty, pokojne so zachovaním úrovne, aj z ľahších bavlnených materiálov – vysoké teploty a vlhkosť).
Všeobecné pravidlá etikety v prvej triede
Buďte ohľaduplní k ostatným:
Aj keď cestujete luxusne, zachovajte úctu voči personálu a ostatným cestujúcim. Pochybením očakávaní a nepochopením 1. triedy môže byť povýšenecké správanie, ktoré nebýva akceptovateľné ani u personálu a ani u ostatných. Zo slušnosti si možno nedovolí nikto protestovať v danej chvíli, ale následky prísť naozaj môžu. Pri práci s ľuďmi aj v rámci vyššej triedy poskytovaných služieb má mnoho personálu na výletných lodiach a v lietadlách naozaj bohaté skúsenosti a možnosti rozprávať. A to aj v rámci českých a slovenských cestujúcich, ktorí svoje práva a povinnosti dokážu povýšiť na celkom iný level. Inšpirovaný nesprávnym výkladom nárokov, alebo dokonca inšpirovaný kinematografiou. Občas dokonca tou nevhodnou.
Správne oblečenie:
Cestovanie v prvej triede si vyžaduje primeraný dress code. Zvoľte elegantný alebo ak je nevyhnutný ležérny, ale čistý a upravený štýl vhodný do spoločnosti.
Sprepitné „tips“:
Na výletných lodiach alebo vo vlakoch je vhodné odmeniť personál za výnimočné služby, ak to predpisy spoločnosti umožňujú. Pri platení v hotovosti ponechaním prepitného, alebo pri pomoci z ich strany a venovaní ich času priamo cestujúcemu napríklad prehliadkou, oboznamením, pomocou, vysvetlením a pod. neexistuje medzinárodné a stále platné pravidlo, aké prepitné dávať a kde. Nie je možné pri každej pomoci rozdávať pripravené 5 – 10 eurové bankovky. Niekde postačí ponechávať euro a viac, ak je platba v hotovosti. Je to o uvážení a pravidlá tomto smere nikdy neexistovali, pretože sa vždy objaví protinázor.
Zdržanlivosť:
Vyhnite sa hlučnému správaniu alebo prehnanému chváleniu sa. Cestovanie v prvej triede je o elegancii a decentnosti. Ak už sa ale ozve „Hele, Máňo, tak přece mám nárok na buráky. Koukej dala nám polštářek, zeptám se, jestli máme nárok na další na hlavu!“ tak vedzte, že rovnaké vety sa ozývajú aj v slovenčine.
Leave a Reply